Joutsen Rahoituksen yrityslainojen välityspalvelu ylitti odotukset jo ensimmäisen kuukauden aikana

Joutsen Rahoitus käynnisti maaliskuun lopussa 2016 verkkopalvelun, josta suomalaiset pk-yritykset voivat hakea joukkolainarahoitusta palveluun rekisteröityneiltä sijoittajilta. Sekä sijoittajien että rahoitettavien yritysten kiinnostus välityspalvelua kohtaan ylitti kaikki odotukset jo ensimmäisen kuukauden aikana.

– Joutsen Rahoitukseen on jo nyt rekisteröitynyt lähes 200 sijoittajaa, ja heiltä kerätty sijoituspääoma on yhteensä noin miljoona euroa. Lainoja pk-yrityksille on kuukaudessa myönnetty jo 250 000 euron arvosta, kertoo toimitusjohtaja Antti Suorsa.

Palvelu mahdollistaa ensimmäisenä Euroopassa markkinapaikan, jossa lainaa hakevien yritysten lainankantokyky, lainan korkoprosentti sekä mahdollinen takaustarve määritellään automaattisesti. Yritykset voivat hakea rahoitusta 30 000 eurosta kahteen miljoonaan euroon. Lainan takaisinmaksuaika on puolesta vuodesta viiteen vuoteen, 6-20 prosentin korolla, riippuen yrityksen taloustilanteesta.

Suorsan mukaan palvelulle on selkeä tilaus nykyisessä markkinatilanteessa.

– Pankkien uudet pääomavaatimukset loivat pk-yritysten rahoitukseen selkeän tyhjiön, jota Joutsen Rahoitus nyt osaltaan täyttää. Haettujen lainojen summat ovat vaihdelleet 30 000 eurosta miljoonaan. Rahoitusta on haettu sekä yritysten käyttöpääoman lisäämiseksi että investointeja varten.

Tavoitteena on saada palveluun rekisteröityneet sijoittajat rahoittamaan suomalaisia pk-yrityksiä 25 miljoonalla eurolla jo ensimmäisen vuoden aikana palvelun avaamisesta. Ensimmäisen kuukauden aikana Joutsen Rahoituksella on sijoituksille avoimia lainoja tarjolla 1,7 miljoonan euron edestä ja uusia lainoja käsiteltävänä noin 10 miljoonan euron edestä. Uutta rahoitusmuotoa käytetään sekä perinteisen pankkilainan sijaan että lisärahoituksena sen rinnalle.

– Joutsen Rahoituksen tavoitteena on mahdollistaa tuottava liiketoiminta sekä sijoittajille että rahoitettaville yrityksille. Näin Suomi, suomalainen yrittäjyys ja suomalainen työ lähtevät nousuun”, kertaa toimitusjohtaja Suorsa.

Pienemmille suomalaisyrityksille joukkolainarahoituksen käyttäminen on aiemmin ollut käytännössä mahdotonta. Trendi on selkeästi nouseva. Suomessa monet suuryritykset ovat jo pitkään käyttäneet joukkolainarahoitusta osana rahoitustaan, ja esimerkiksi Yhdysvalloissa joukkolainarahoituksen osuus kaikesta yritysrahoituksesta on jo keskimäärin 80 prosenttia. Pankkien osuus on vain 20 prosenttia.

Vahvat yhteistyökumppanit palvelun tukena

Verkkopalvelussa sekä yrityslainoihin sijoittaminen että lainojen hakeminen on tehty niin helpoksi kuin se turvallisuudesta tinkimättä on mahdollista. Sijoittajaksi palvelussa voivat rekisteröityä sekä yksityishenkilöt että yritykset.

Sijoituskohteet voi valita manuaalisesti palvelussa tarjolla olevien lainahakemusten, yritystietojen ja kattavien Suomen Asiakastieto Oyj:n toimittamien taloustietojen pohjalta. Sijoittajille palvelu tarjoaa ainutlaatuisen tavan sijoittaa suomalaisiin pk-yrityksiin sijoittamalla hajautetusti näiden hakemiin yrityslainoihin.

– Sijoittaja voi myös käyttää automaattista uudelleensijoitusta, joka nimensä mukaisesti sijoittaa lainojen lyhennyksistä tulevat tuotot automaattisesti sijoittajan antamien määreiden mukaisesti, kertoo Suorsa.

Analysointia varten sijoittaja saa käyttöönsä vero- ja kirjanpitoraportit, saldotodistukset sekä laajat työkalut. Pääomien tulouttaminen kesken lainakauden on sekin mahdollista, koska palvelulla on sisäinen lainasijoitusten markkinapaikka.

Joutsen Rahoitus on yhteistyössä Suomen Asiakastieto Oy:n kanssa toteuttanut uuden, täysin automaattisen ja erittäin luotettavan prosessin lainahakemuksen käsittelyyn. Se perustuu yrityksen luottoluokituksen ja lainankantokyvyn määrittelyyn taloustietojen pohjalta. Rahoitushakemusten käsittelyä merkittävästi nopeuttava automatiikka on ensimmäinen laatuaan Euroopassa.

– Olemme alusta asti pyrkineet hankkimaan parhaat tekniset yhteistyökumppanit. Miksi toteuttaa itse tekninen ratkaisu, jonka joku on valmiiksi miettinyt viimeistä piirtoa myöten”, kommentoi Joutsen Rahoituksen tietohallintojohtaja Antti Puntanen.

Verkkopalvelussa käytetään EU-direktiivin mukaisia sähköisiä allekirjoituksia, missä yhteistyökumppanina on Pohjoismaiden markkinajohtaja Significat AS. Maksupalveluiden järjestämiseen yhteistyökumppaniksi valittiin Maksuturva Oy, kotimainen maksulaitos ja maksupalveluntarjoaja.